Wpływ pandemii na działalność reklamową

Wpływ pandemii na działalność reklamową

Wpływ pandemii COVID-19 na działalność reklamową 

 

Pandemia w mniejszy lub większy sposób zmieniła nasze życie i do dziś odczuwamy jej skutki. W tym momencie wszystko powoli zaczyna wracać do normalności. Branża reklamowa, w której działa Easy Gifts, również przechodzi po-covidową transformację.

Ponad rok spotkania biznesowe, konferencje, czy różne eventy odbywały się głównie online, przez co zmieniła się ich formuła oraz pakiety gadżetów reklamowych, którymi organizatorzy zwykli obdarowywać uczestników. Niektóre firmy, swoje upominki z logo decydowały się wysyłać do pracowników zatrudnionych zdalnie, a niektóre zupełnie zrezygnowały z takich nośników reklamy. Zmiany jakie zaszły decydują o tym, jakie trendy obecnie obowiązują w sprzedaży gadżetów reklamowych.

O wypowiedź na temat COVID-owych przemian w branży reklamowej, poprosiliśmy naszych Klientów, m.in. Właściciela Brave Design - Jacka Bartosika oraz Prezesa firmy Fabryka Magika Pawła Pawula, z którymi współpracujemy od wielu lat. Nasi Partnerzy biznesowi, jako eksperci w branży podzielili się swoimi przemyśleniami na ten temat.

Trudności w branży reklamowej na początku pandemii

 

Jak wspomina to Pan Jacek Bartosik prezes Brave Design, jego firma od marca 2020 roku mierzyła się z niemałymi trudnościami:

 

“Analizując sytuację na podstawie doświadczeń naszej firmy Brave Design, największe trudności w branży gadżetów reklamowych związane z pandemią miały miejsce na samym początku, czyli od marca do czerwca 2020 roku.”

 

W planach Brave Design, agencji reklamowej, było zatrudnienie większej ilości osób, jednak zmiany które nadeszły, wpłynęły na negatywne odczucia Pana Jacka:

 

“Przyznam, że w początkowym okresie zrodził się we mnie strach i niepewność co do przyszłości branży gadżetów reklamowych, ale przede wszystkim co do przyszłości funkcjonowania i istnienia firmy. Nagle firma, którą tworzyliśmy (ja a z czasem pracownicy) od prawie 10 lat i w którą zaangażowaliśmy mnóstwo serca i czasu stanęła przed ogromnym znakiem zapytania (z przyczyn niezależnych od nas)… i co dalej?”

 

Właściciel Brave Design, dodaję że zainwestowali w gadżety, które pomagały w walce z Covid-19 i w dużej mierze rekompensowały sprzedaż. Natomiast - jak podkreśla Pan Jacek - niepewność była duża.

 

Aby tylko przetrwać, ale co będzie dalej?

 

Z kolei Prezes Fabryki Magika - Paweł Pawul, tak wspomina okres funkcjonowania swojej firmy podczas pandemii:

 

“Rok temu o tej porze, w której piszę ten artykuł (maj 2021), był to moment wielu niewiadomych. Pytań: czy branża przetrwa?, czy firma przetrwa?, co będzie za rok? Kryzys ,który mam nadzieję już się kończy, był okresem najszybciej następujących zmian w moim życiu. Starsze osoby z którymi rozmawiałem wielokrotnie porównywały to do czasów II Wojny Światowej. W ostatnich miesiącach nastąpiły dynamiczne zmiany ze względu dużego nadszarpnięcia łańcuchów dostaw z Azji, dużej niepewności rynkowej, zmian w przyzwyczajeniach zakupowych konsumentów.”

 

Jak wyglądały działania reklamowe w tamtym okresie ? Pan Paweł Pawul z agencji reklamowej odpowiada:

 

“Oceniam, że obecnie wiele małych firm zrezygnowało w całości z realizacji materiałów reklamowych w imię cięcia kosztów. Zamówienia, które są w tym czasie realizowane są znacznie większe, gdyż duże przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tego, że moment załamania rynku jest szansą. Gdy większość jest sparaliżowana wystarczy utrzymać swoje dotychczasowe nakłady marketingowe, aby skuteczniej niż w czasie regularnej koniunktury realizować cele biznesowe.”

 

Pan Paweł podkreśla, że BTL skutecznie wspiera przemyślane działania, takie jak: akcje tradowe czy budowanie świadomości marki. Zrozumienie modelu współpracy, a wobec tego oczekiwań i pragnień Klienta jest niezbędne do budowania relacji. Kluczem do sukcesu jest niewątpliwie skuteczność wykorzystywania materiałów reklamowych, tak aby przynosiły korzyść. Co też dodaje Prezes:

 

“W Fabryce Magika, od lat mamy wpisane w DNA firmy relacje oraz ekspercką wiedzę. Nie sprzedajemy, gadżetów - wspieramy realizację celów biznesowych Klienta. Realizowane projekty są wspólnymi projektami nad którymi pracujemy z Klientem.”

 

Jakie są nadzieję dla branży reklamowej w czasach po covid-19?

 

Pan Jacek Bartosik z firmy Brave Design:

 

“Oczywiście teraz widać spory wzrost zainteresowania gadżetami reklamowymi w stosunku do tego co było rok temu. Można założyć tzw. „pewniaki”, takie jak upominki i zestawy prezentowe, które były sprzedawane w IV kwartale roku i popularne, jak kalendarze reklamowe. Moim zdaniem potrzeba jeszcze czasu zanim popyt na gadżety reklamowe wróci do stanu sprzed pandemii, o ile w ogóle będzie to możliwe. Trzeba cały czas pamiętać o tym, o czym wspominałem powyżej, czyli mocnym uzależnieniu branży od rodzaju regulacji i obostrzeń wprowadzanych przez nasz rząd w związku z sytuacją epidemiologiczną, a to (jak pokazują doświadczenia) nigdy nie będzie przewidywalne.”

 

Natomiast na temat obecnych trendów wśród gadżetów reklamowych, Pan Paweł Pawul z firmy Fabryka Magika wypowiada się następująco:

 

“Uważam że obecnie rynek się odradza i w przeciągu paru lat wróci do poziomu z 2019 roku. Podejrzewam również że za 10 lat będzie BLT będzie niemalże w całości opierał się o materiały ekologiczne i w duże większej mierze rzeczy te będą produkowane w UE. Zakupy będą coraz bardziej przemyślane i więcej firm będzie skutecznie oceniało ROI. Na koniec życzę konkurencji i Klientom sukcesów, czyli trwania od kryzysu do kryzysu z zachowaniem entuzjazmu !:). “

 

Jesteśmy wdzięczni za cenne spostrzeżenia, którymi podzielili się nasi Klienci z sektora b2b, w kwestiach funkcjonowania branży reklamowej przez okres pandemii. Właściciele obu firm przedstawiali nam swój punkt widzenia i kierunek rozwoju branży gadżetów reklamowych.

Zobacz wszystkie wpisy


Back to Top